Vzdělávací seminář pro učitele - Středočeský kraj
Sorry, this article is available only in Czech version.V úterý 13. října uspořádala Česká společnost pro větrnou energii, za podpory fondu Zelené energie Skupiny ČEZ, ve Znojmě vzdělávací seminář pro pedagogy o obnovitelných zdrojích energie a větrných elektrárnách. Seminář se uskutečnil ve spolupráci se Střediskem služby školám Znojmo, v jehož prostorách celá akce proběhla. Přednášejícím lektorem za ČSVE byl Jiří Špičák.
V časovém předstihu byly osloveny základní a střední školy v okolí Znojma s poptávkou, zda-li nemají zájem vyslat na tuto akci své pedagogy. Na seminář se přihlásilo a pak i dorazilo 16 pedagogů. Zaměřením šlo především o učitele přírodovědných oborů.
Seminář je obvykle naplánován přibližně na 4,5 hod a obsahuje celkem 2 přednášky a workshop. Úvodní přednáška byla věnována seznámení s konvenčními a obnovitelnými zdroji elektrické energie. Byly při ní popsány principy jednotlivých výrobních zdrojů a jejich výkonové charakteristiky. V průběhu přednášky pak zazněly také aktuální statistické údaje z Energetického regulačního úřadu a Ministerstva průmyslu a obchodu. Statistiky byly prezentovány většinou formou grafů, neboť poskytují názorný přehled o podílech jednotlivých zdrojů elektrické energie na výrobě či o údajích o dlouhodobé spotřebě elektrické energie v ČR.
V druhé přednášce se již hovořilo o větrných elektrárnách. Přednáška byla zahájena opět krátkým teoretickým výkladem o odporovém a vztlakovém principu rotoru větrných elektráren. Poté již přednášející přešel k jednotlivým konstrukčním skupinám větrné elektrárny. Hovořil o také o technologii výroby a specifikách tohoto oboru. Poté následoval ještě jeden návrat k teorii a za aktivní účasti pedagogů byla odvozena výkonová rovnice větrné elektrárny. Přednáška obsahuje celkem 3 výpočtové vzorce a s nimi se nadále aktivně pracuje, což pedagogové v roli posluchačů kvitovali. Následovala stať, která se věnuje EIA, tedy vlivu větrných elektráren na životní prostředí a praktickým poznatkům z jejich provozu. Bylo patrné, že si v průběhu přednášky každý z pedagogů našel svoji oblast, které se věnuje a která jej zajímala směrem k aplikaci na větrných elektrárnách.
V závěrečné části byl pedagogům představen model větrné elektrárny. Jedná se o model, který lze použít pro praktickou ukázku ve výuce, lze na něm rovněž provádět i fyzikální měření. A toho také bylo při semináři využito: přítomní pedagogové byli rozděleni do 4 skupin a byl jim zadán úkol. Model elektrárny má totiž rotorovou hlavu opatřenou trny, na něž lze velmi jednoduše nasouvat lopatky z kartonu. Každá skupina tedy dostala karton a úkolem bylo vytvořit lopatky tak, aby z modelu dostali co největší výkon při jeho ofukování. Omezením byl pouze průměr rotoru, který museli všichni dodržet stejný. Počet lopatek, jejich tvar a konečné nastavení na modelu již bylo libovolné. Mezitím byl připraven zdroj větru, což není nic jiného než stolní ventilátor používaný v horkých dnech. Nakonec všechny skupiny zvolily třílistý rotor. S velkým zaujetím se pak tyto listy instalovaly a ladily přímo na rotorové hlavě. Při ofukování rotorů byly měřeny napětí a proud vyráběné malým generátorem, jenž je součástí modelu. Bylo překvapivé, jak významné rozdíly byly u jednotlivých verzí rotorů. Po této praktické ukázce jsme ještě pracovali se sbírkou početních příkladů s tematikou OZE, kterou si všichni pedagogové, společně s brožurou o OZE, odnesli domů.
Tímto byl obsah semináře vyčerpán. Z ohlasů účastníků se dá usuzovat, že akce byla vnímána pozitivně, ale zaznělo i několik připomínek na doplnění informací v přednáškách.
Fotografie ze semináře (pro zobrazení v plné velikosti klikněte):